Μετάβαση στο περιεχόμενο

Παναθηναϊκός: Αντίθετος στις αυστηρές ποινές της ΔΕΑΒ – Ζητά αναλογικές τιμωρίες

Ο Παναθηναϊκός εξέφρασε τη θέση του για τις ποινές που επιβάλλονται από τη ΔΕΑΒ. Η ΠΑΕ κατέθεσε αναλυτική πρόταση στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση του σχεδίου νόμου που αφορά «ρυθμίσεις για τον ερασιτεχνικό και τον επαγγελματικό αθλητισμό».

Στην πρότασή της, ο Παναθηναϊκός ζητά «να θεσπιστεί αναλογικότερη διαβάθμιση των κυρώσεων εις βάρος της υπεύθυνης ομάδας για μεμονωμένες ενέργειες φιλάθλων», αναφερόμενος και στα πρότυπα της UEFA, που είναι πιο επιεικής σε πολλές περιπτώσεις.

Συγκεκριμένα, η ΠΑΕ επισημαίνει ότι δεν θα πρέπει να κλείνουν ολόκληρα γήπεδα για περιστατικά όπως η ρίψη μιας κροτίδας, ζητώντας πιο ήπιες ποινές για τέτοιες περιπτώσεις.

Αναλυτικά η πρόταση του Παναθηναϊκού:

Η κυβέρνηση, με το νόμο 5085/2024, επιδίωξε την καταπολέμηση της αθλητικής βίας και την προστασία του αθλητισμού, αλλά και της δημόσιας τάξης, της ασφάλειας, της κοινωνικής ειρήνης και της ιδιοκτησίας. Ενίσχυσε τον ρόλο της Δ.Ε.Α.Β. και αύξησε τις αρμοδιότητές της, οι οποίες αφορούν την επιβολή διοικητικών μέτρων για τον περιορισμό της αθλητικής και οπαδικής βίας.

Λόγω της ανόητης συμπεριφοράς μεμονωμένων φιλάθλων, ανάμεσα σε χιλιάδες φιλάθλους που παρακολουθούν έναν ποδοσφαιρικό αγώνα, οι Π.Α.Ε. υποχρεώνονται σε πολλές περιπτώσεις να πληρώσουν υπέρογκα πρόστιμα και να αγωνιστούν χωρίς την παρουσία θεατών στο γήπεδό τους.

Η επιβολή αυτών των ποινών απομακρύνει μεγάλο ποσοστό φιλάθλων από τα γήπεδα, ατονεί τον δεσμό τους με την αγαπημένη τους ομάδα και εμποδίζει τις Π.Α.Ε. και τα σωματεία να αξιοποιήσουν την τεράστια δυναμική και διείσδυση του αθλητισμού και του ποδοσφαίρου στην ελληνική κοινωνία.

Οι Π.Α.Ε. επιθυμούν να κρατήσουν τα γήπεδα ανοιχτά και προσβάσιμα στους υγιείς φιλάθλους και να διευρύνουν τη βάση των φιλάθλων που παρακολουθούν τακτικά τους αγώνες. Τα γεμάτα γήπεδα με υγιείς φιλάθλους που σέβονται το ευ αγωνίζεσθαι και το πραγματικό φίλαθλο πνεύμα αποτελούν αναγκαία προϋπόθεση για την ανάπτυξη του αθλητισμού στην Ελλάδα και ιδιαίτερα του ποδοσφαίρου, καθώς και για την εκπλήρωση της κοινωνικής αποστολής του.

Με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, για τις πράξεις των λίγων τιμωρούνται οι πολλοί, οι υγιείς φίλαθλοι και, ιδιαίτερα, οι κάτοχοι εισιτηρίων διαρκείας, οι οποίοι, παρά το ότι έχουν πληρώσει το αναλογούν οικονομικό αντάλλαγμα, δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τους αγώνες της αγαπημένης τους ομάδας. Επομένως, ο νόμος πρέπει να μεταρρυθμιστεί ώστε να τιμωρεί τους πραγματικούς υπαίτιους της οπαδικής βίας, να τους απομονώνει και να τους αποκλείει από τα γήπεδα.

Η υφιστάμενη ρύθμιση παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας, η οποία αναγνωρίζεται σταθερά από τη νομολογία των Δικαστηρίων ως απορρέουσα από τα άρθρα 5 παρ. 1 και 25 παρ. 1 του Συντάγματος, καθώς και από τα άρθρα 6 παρ. 1, 8 παρ. 2, 9 παρ. 2 και 10 παρ. 2 της ΕΣΔΑ. Η διαβάθμιση των κυρώσεων προς την υπεύθυνη ομάδα για τις ενέργειες μεμονωμένων φιλάθλων πρέπει να εξασφαλίζει την αρχή της αναλογικότητας, σύμφωνα με τα πρότυπα της UEFA, η οποία εφαρμόζει πιο επιεική πειθαρχικά μέτρα για πολλές παραβάσεις.

Η υφιστάμενη ρύθμιση ανέχεται, για παράδειγμα, τη συμμετοχή αξιωματούχων των ΠΑΕ σε βίαια επεισόδια εντός των αγωνιστικών χώρων, με αποτέλεσμα να επιβάλλεται απλώς χρηματικό πρόστιμο, ενώ η ρίψη μιας κροτίδας χωρίς πρόκληση βλάβης από μεμονωμένο οπαδό να συνεπάγεται υποχρεωτική διεξαγωγή αγώνα κεκλεισμένων των θυρών για την υπεύθυνη ΠΑΕ.

Επιπλέον, το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο παραβιάζει την συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της προηγούμενης ακρόασης, και οι αποφάσεις της ΔΕΑΒ που επιβάλλουν ποινές στις ΠΑΕ λόγω παραβάσεων δεν είναι εκκλητές.

Επομένως, απαιτείται μια αναλογικότερη διαβάθμιση των κυρώσεων προς την υπεύθυνη ομάδα για πράξεις μεμονωμένων φιλάθλων, λαμβάνοντας υπόψη τα πρότυπα της UEFA, το πειθαρχικό πλαίσιο της οποίας είναι πιο επιεικές από το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο.

Για λόγους ενότητας, ακολουθούν προτάσεις τροποποίησης των υφιστάμενων ρυθμίσεων:

Α. Συμπλήρωση-Τροποποίηση άρθρου 1Α του ν. 4326/2015 (ΦΕΚ Α’ 49/13.05.2015)

Άρθρο 1 Α

Ειδικές περιπτώσεις επιβολής διοικητικών κυρώσεων στο πλαίσιο αθλητικών συναντήσεων

  1. Σε περιπτώσεις ρίψης αντικειμένου από τις κερκίδες ή άλλους χώρους (όπως αποδυτήρια), το οποίο μπορεί να προκαλέσει σωματική βλάβη, και εφόσον δεν προκλήθηκε ζημία, επιβάλλεται η διοικητική κύρωση της απαγόρευσης διάθεσης εισιτηρίων ή χρήσης συγκεκριμένων ζωνών ή τμημάτων των κερκίδων για μία (1) αγωνιστική σε εθνική διοργάνωση. Σε περίπτωση δεύτερης παράβασης κατά την ίδια αγωνιστική περίοδο, επιβάλλεται η διοικητική κύρωση για δύο (2) αγωνιστικές.
  2. Εάν προκλήθηκε σωματική βλάβη από ρίψη επικίνδυνου αντικειμένου (π.χ. πυρσού ή κροτίδας), επιβάλλεται η διοικητική κύρωση της διεξαγωγής αγώνα χωρίς θεατές σε εθνική διοργάνωση.
  3. Σε περιπτώσεις εκτεταμένων υβριστικών συνθημάτων ή πανό, ενδέχεται να επιβληθεί η διοικητική κύρωση της απαγόρευσης διάθεσης εισιτηρίων για μία (1) αγωνιστική.
  4. Σε περιπτώσεις παράνομης εισόδου θεατή ή άλλου προσώπου στο γήπεδο, και εφόσον προκλήθηκε καθυστέρηση ή διακοπή του αγώνα, επιβάλλεται η διοικητική κύρωση διεξαγωγής αγώνα χωρίς θεατές.

Β. Προσθήκη/συμπλήρωση των παραγράφων 6.γ. και 9 του άρθρου 41Γ του ν. 2725/1999 (ΦΕΚ Α’ 121/17.06.1999)

Άρθρο 41 Γ – Διάθεση εισιτηρίων αθλητικών συναντήσεων

  1.  γ. Κεντρική Βάση Δεδομένων: Η κεντρική βάση δεδομένων, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, τηρεί τα δεδομένα των φιλάθλων και τους κωδικούς των Καρτών, και περιλαμβάνει κυρώσεις που επιβάλλονται σε φυσικά πρόσωπα για πράξεις βίας. Τα δεδομένα αυτά παρέχονται από το Εθνικό Ποινικό Μητρώο και τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα.
  2. Η αστυνομική αρχή μπορεί να απαιτήσει από τον δράστη της παράβασης να εμφανίζεται σε αστυνομικό τμήμα πριν και μετά από αθλητικές συναντήσεις. Εάν παραβιαστεί αυτή η κύρωση, επιβάλλεται απαγόρευση εισόδου στις αθλητικές εγκαταστάσεις για τρία (3) χρόνια.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ