Μετάβαση στο περιεχόμενο

Νέα επιστημονικά δεδομένα: Ο φραπέ δεν προκαλεί ενοχλήσεις στο στομάχι!

Ο καφές, και περισσότερο ο στιγμιαίος, έχει συχνά αυθαίρετα συνδεθεί με ενοχλήσεις του στομάχου λόγω του ότι η καφεΐνη έχει την ιδιότητα να διεγείρει την παραγωγή γαστρικών οξέων. Ωστόσο, την ίδια και μεγαλύτερη παραγωγή γαστρικών οξέων διεγείρει και το κάθε μας γεύμα – είναι μια φυσιολογική διαδικασία ως απάντηση στην κατανάλωση φαγητού ή ποτού/ροφήματος.

Επιστημονικά, δεν υπάρχουν επιδημιολογικές μελέτες που να συσχετίζουν αιτιολογικά την κατανάλωση καφέ με τις παθήσεις του ανώτερου πεπτικού συστήματος. Αντίστοιχα, δεν υπήρχαν έρευνες πάνω στο στιγμιαίο καφέ και δη, τον κρύο μέχρι την πρόσφατη μελέτη του Γεωπονικού Πανεπιστημίου.

Η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση (ΓΟΠ) για παράδειγμα είναι μία κατάσταση που χαρακτηρίζεται από παλινδρόμηση των οξέων από το στομάχι πίσω στον οισοφάγο με αποτέλεσμα, οι ασθενείς με ΓΟΠ να αισθάνονται έντονο κάψιμο στο στήθος. Πρόσφατη μετα-ανάλυση 15 μελετών δεν βρήκε καμία αιτιολογική σχέση μεταξύ της ΓΟΠ και της κατανάλωσης καφέ. Σε αντίστοιχο παράδειγμα, το πεπτικό έλκος οφείλεται είτε σε μόλυνση, είτε σε συχνή χρήση φαρμάκων όπως παυσίπονα (ασπιρίνη) και μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη είτε στα γονίδια (κληρονομικότητα).

Ο κίνδυνος όμως να εμφανίσει κάποιος εξ’ αρχής πεπτικό έλκος δεν επηρεάζεται από την κατανάλωση καφέ. Συγκεκριμένα, σε μία μελέτη 5.451 υγιείς ενήλικες που κατανάλωναν καφέ συγκρίθηκαν με 2.562 υγιείς ενήλικες που δεν έπιναν καφέ. Οι δύο ομάδες δεν διέφεραν μεταξύ τους στο πόσο συχνά εμφάνισαν τελικά προβλήματα στομάχου ή ανώτερου πεπτικού.

Έρευνα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου

Ερευνητική ομάδα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου μελέτησε την επίδραση διαφορετικών ειδών καφέ συγκεκριμένα στην κατάσταση του στομάχου, εργασία που δημοσιεύθηκε πριν λίγες μόλις μέρες σε διεθνές επιστημονικό περιοδικό (Papakonstantinou et al. Nutrition Journal, 2016). Σε αυτήν, 40 υγιείς ενήλικες, κατανάλωσαν κρύο στιγμιαίο καφέ (φραπέ), ζεστό στιγμιαίο καφέ, ζεστό καφέ φίλτρου και κρύο εσπρέσο για να υποδείξουν ότι σε κανένα καφέ δεν ένιωσαν ενοχλητικά συμπτώματα από το στομάχι τους.

Σημειώστε ότι όλοι οι καφέδες είχαν ίδια περιεκτικότητα σε καφεΐνη, έτσι καταρρίπτεται ένας ακόμη μύθος γύρω από τον κρύο στιγμιαίο καφέ (φραπέ) ότι ενοχλεί το στομάχι. Μα ο στιγμιαίος καφές, δεν είναι καν ο καφές με τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε καφεΐνη όπως θα δείτε και στον παρακάτω πίνακα και η έρευνα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου είναι η πρώτη παγκοσμίως που διερευνά τον στιγμιαίο καφέ και το στομάχι οπότε πλέον …μιλάμε με χειροπιαστά στοιχεία.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ