ΒΙΝΤΕΟ: Ο Κλάτενμπεργκ αναλύει το ακυρωθέν γκολ του Χασάν στα Γιάννενα και βγάζει στη… σέντρα τον Ολυμπιακό! 12/10/2020 Οκτώ μέρες μετά την αναμέτρηση ΠΑΣ-Ολυμπιακός κι ενώ δεν είχε αναφερθεί καν στη φάση αυτή, ο Μαρκ Κλάτενμπεργκ σχολίασε με σχετικό βίντεο τη στιγμή του ακυρωθέντος γκολ του Αχμέντ Χασάν, έχοντας και τους διαλόγους του VAR. Ο Άγγλος αρχιδιαιτητής έβγαλε στη… σέντρα τον Ολυμπιακό, τονίζοντας ότι ο Ελ Αραμπί ήταν οφσάιντ και σωστά δεν μέτρησε το τέρμα του Χασάν. Το σχόλιο-εξήγηση του Κλάτενμπεργκ από το 6ο λεπτό του βίντεο και μετά: “Η τρισδιάσταση τεχνολογία της γραμμής του οφσάιντ χρησιμοποιεί την τρίτη διάσταση για να προσδιορίσει τη θέση των σημείων του σώματος των παικτών. Και αυτό ώστε να διασφαλίσει ότι θα λαμβάνονται σωστές αποφάσεις με σκοπό να βελτιώσει την καθαρότητα και την αξιοπιστία των καθοριστικών αυτών περιπτώσεων που αλλάζουν ένα παιχνίδι. Στη Super League σήμερα ελέγχονται οι περιπτώσεις οφσάιντ από το VAR χρησιμοποιώντας την εικονική τεχνολογίας γραμμής offside που παρέχεται από την εταιρεία Media Pro. Κατά τη χρήση της υπάρχουν επιλογές: 1. Η δυσδιάστατη εκδοχή: πρόκειται για ένα δυσδιάστατο πλέγμα γραμμών, που τοποθετείται πολύ γρήγορα στην ευθεία με τον προτελευταίο αμυνόμενο και χρησιμοποιείται στις ξεκάθαρες περιπτώσεις offside. 2. Η τρισδιάστατη εκδοχή: πρόκειται για άξονες συντεταγμένων δίκην σταυρού όπου δύο γραμμές τοποθετούνται στον αμυνόμενο και τον επιτιθέμενο. Οι γραμμές του offside τοποθετούνται στο τελευταίο σημείο σώματος αυτών των παικτών, με το οποίο μπορούν να σκοράρουν (τα οποία είναι ίδια για όλους τους παίκτες ανεξάρτητα της θέσης τους τη στιγμή της φάσης). Οι γραμμές αυτές μπορούν επίσης να συμπεριλάβουν σημεία του σώματος πάνω από το έδαφος όπως ο ώμος ενός ποδοσφαιριστή με απεικόνιση με μία τρισδιάστατη κάθετη γραμμή. Ο τρόπος που τοποθετούνται οι άξονες δίκην σταυρού είναι χειροκίνητος και καθορίζεται από τον VAR σε συνεργασία με τον χειριστή του offside (offside operator) με μία γραμμή εύρους ενός pixel ούτως ώστε η ακριβής θέση της γραμμής offside και του σχετικού σημείου του σώματος να μπορεί με ακρίβεια να καθοριστεί από το VAR. Κατά πρώτο λόγο οι 2 κάθετες γραμμές που εκτείνονται προς τα πάνω και εφάπτονται με τα αντίστοιχα σημεία των σωμάτων, είναι χρώματος μπλε για τον αμυντικό ή τη μπάλα και κόκκινο για τον επιθετικό, όπως καθορίζεται από τη Media Pro. Μέχρι αυτό το σημείο οι γραμμές υπόκεινται σε αλλαγές πριν επιβεβαιωθεί η τελική τους θέση μετά τον τελευταίο έλεγχο της ακριβής τοποθέτησής τους. Η τελική θέση επιβεβαιώνεται από την τεχνολογία της Media Pro, που δημιουργεί άλλες δύο γραμμές, μπλε και κόκκινη, για να ολοκληρωθεί η τρισδιάστατη εικόνα στον αγωνιστικό χώρο, οι οποίες γραμμές είναι παράλληλες με τη γραμμή του τέρματος. Από τη στιγμή που οι γραμμές γίνονται πιο έντονες είναι για να μπορούν να είναι πιο εύκολα ορατές από την τηλεόραση. Το πάχος της γραμμής δεν έχει καμία επιδραση στην ακρίβεια της απόφασης. Το σημείο του σώματος – σύμφωνα πάντα με τους Κανόνες του Παιχνιδιού – που βρίσκεται πιο κοντά στη γραμμή του τέρματος παραμένει το σημείο που τοποθετήθηκε η γραμμή του ενός pixel. Η Media Pro επίσης χρησιμοποιεί την τριγωνοποίηση η οποία αυξάνει περισσότερο την ακρίβεια. Ο παίκτης πρέπει να είναι ορατός από 2 διαφορετικές γωνίες και στη συνέχεια το πλάνο τόσο από τη δυσδιάστατη όσο και από την τρισδιάστατη τεχνολογία χρησιμοποιείται για τη διαδικασία. Πριν από κάθε ματς η Media Pro καλιμπράρει πολλαπλές κάμερες ώστε να υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές στις περιπτώσεις εκίνες όπου μέρος του σώματος ενός παίκτη είναι καλυμένο (δεν φαίνεται) σε μία καμερά. Η Media Pro χρησιμοποιεί επίσης κάθε κάμερα που έχει στη διάθεσή της, ώστε να είναι εφικτό να εντοπιστεί με ακρίβεια το χρονικό σημείο που απεικονίζεται η μπάλα να ‘φεύγει’ από το σώμα του παίκτη (σημείο επαφής) όπως περιγράφεται στους Κανόνες του Παιχνιδιού συγχρονίζοντας όλες τις κάμερες για αυτόν τον σκοπό. Οι κάμερες μετάδοσης λειτουργούν και δίνουν πάνω από 50 καρέ το δευτερόλεπτο, συνεπώς το σημείο επαφής με τη μπάλα βρίσκεται σε ένα από αυτά τα 50 καρέ και καθορίζεται από τον VAR κάνοντας χρήση της καλύτερης διαθέσιμης οπτικής γωνίας. Γιατί οι γραμμές του VAR κάποιες φορές δεν φαίνονται ευθείες γραμμές; Αυτή η αίσθηση έχει να κάνει με τη γωνία της κάμερας και με την προοπτική που σχηματίζεται από την εικόνα και εκτός της περίπτωσης που η κάμερα μετάδοσης είναι ακριβώς στην ίδια ευθεία με τον προτελευταίο αμυνόμενο, η γωνία μπορεί να δώσει την εντύπωση ότι ο παίκτης είναι πιο πίσω ή πιο μπροστά απ’ ότι πραγματικά είναι όταν η οριζόντια γραμμή χαραχθεί. Αυτό ακριβώς το γεγονός απεικονίζεται στις φωτογραφίες στα παραδείγματα των αγώνων Φούλαμ – Νιουκάστλ και ΠΑΣ – Ολυμπιακός. Μόνο στην περίπτωση που η κάμερα είναι ακριβώς στην ίδια ευθεία με το αγωνιστικό συμβάν, τη στιγμή του offside δηλαδή, οι γραμμές θα εμφανίζονταν στην οθόνη πλήρως ευθυγραμμισμένες. Παρόλο που όλοι όσοι – συμπεριλαμβανόμενου και εμένα – αγαπάμε το ποδόσφαιρο και θα προτιμούσαμε να βλέπουμε γκολ και θέαμα θα πρέπει να σεβαστούμε τους Κανόνες και το πνεύμα του παιχνιδιού. Σε περιπτώσεις που αφορούν offside η απόφαση είναι αντικειμενική και λαμβάνεται με την ίδια ακρίβεια που μπορεί να αποδώσει η χρήση της τρισδιάστατης τεχνολογίας. Αυτή η νέα πραγματικότητα με χρήση νέας τεχνολογίας επίσης δείχνει ότι πιθανότατα στο παρελθόν είχαν κατακυρωθεί λανθασμένα αρκετά γκολ που είχαν επιτευχθεί. Η τεχνολογία είναι πλέον μέρος του αγώνα και θα πρέπει να προσαρμοστούμε σε αυτήν τη νέα εποχή για να την καταστήσουμε πετυχημένη”. Η ενημέρωση της ΚΕΔ: “Από την Κεντρική Επιτροπή Διαιτησίας δημοσιεύονται δύο video για την τρισδιάστατη τεχνολογία της εικονικής γραμμής offside στο VAR, από τα οποία το πρώτο αφορά στην εικονική γραμμή του offside και το δεύτερο παρουσιάζει ιδανικές αποφάσεις διαιτητών με τη χρήση του συστήματος. Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε το video της FIFA για την εικονική γραμμή του offside”. Ακολουθεί το βίντεο της ΚΕΔ με τις σωστές αποφάσεις διαιτητών: ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ